O autorze
Bartłomiej Juszczyk – dyrektor zarządzający Grupy Adweb. W sektorze mediów i reklamy działa od ponad 15 lat. Manager, inwestor, ekspert mediów, wykładowca; prywatnie podróżnik, pasjonat motocykli i sportów ekstremalnych, alpinista, teoretyk nauk ekonomicznych w trakcie rozprawy doktorskiej.

Autor kilkuset publikacji poświęconych budowaniu marek, wizerunku, promocji firm, zagadnieniom strategii marketingowych oraz wykorzystania Public Relations w kampaniach zintegrowanych; prelegent konferencji i spotkań branży marketingu, PR i IT, wykładowca akademicki warsztatów promocji i reklamy, komentator polskiego rynku marketingu oraz interactive. Promotor niesztampowych kampanii i rozwiązań komunikacyjnych w strategiach marek. Twórca topowej grupy marketingowej – Grupa Adweb, działającej na różnych polach promocji 360.

Sukcesy marek na Twitterze

Chyba wszyscy, którzy zajmują się zawodowo marketingiem, zdają sobie sprawę z potencjału mediów społecznościowych, a zwłaszcza ostatnio dynamicznie rozwijającego się Twittera. To bowiem miejsce doskonałe nie tylko do nawiązywania kontaktów czy też dostarczania różnego rodzaju informacji. Twitter sprawdza się również w komunikacji marek z konsumentami, a przykłady tego można obecnie mnożyć.

Choć w naszym kraju niestety jeszcze wiele marek i marketerów z uporem traktuje media społecznościowe jak słupy ogłoszeniowe, to coraz częściej widzimy wzorowanie się na światowych markach, które nie tyle „mówią”, a „rozmawiają”. Różnica w odbiorze marki, która jedynie mówi, a takiej, która rozmawia, jest przeogromna. Konsumenci oczekują obecnie natychmiastowej reakcji i odpowiedzi na pytania, które zadają w sieci. Poniżej więc kilka przykładów pokazujących jak w dość łatwy sposób można sobie zjednać społeczność Twittera.



O tym, że obecnie użytkownicy portali społecznościowych oczekują od marek znacznie więcej mówiłem już wielokrotnie. Jest to dość istotne zwłaszcza w przypadku tworzenia odpowiedniej strategii obecności w mediach społecznościowych, która powinna wskazać nam kierunek naszych działań. W przypadku Twittera, jak też innych portali społecznościowych, kierunków tych jest w zasadzie tyle co użytkowników. Możemy bowiem pójść w stronę employer brandingu, obsługi klienta, lub skoncentrować się na sprzedaży i rozpoznawalności marki. Nie mówimy tu jednak o typowej sprzedaży i robieniu z konta marki słupa ogłoszeniowego ale o wybraniu odpowiedniej grupy docelowej i zaangażowaniu jej w rozmowy z marką. Tego typu model wybraliśmy w przypadku Pizzy Dominium, której profil na Twitterze cieszy się stale rosnącym zainteresowaniem i owocuje długimi, żartobliwymi rozmowami z użytkownikami.

Dobrym przykładem, który chciałbym przytoczyć są działania marki należącej do General Mills - jednego z największych producentów żywności w Stanach Zjednoczonych.

twitter.com/helper

W tym przypadku komunikacja prowadzona jest w nieco inny, bardziej żartobliwy sposób, przyciągając setki ludzi, którzy chętnie obserwują i komentują kolejne wpisy. Zjednywanie sobie użytkowników poprzez umiejętnie prowadzoną słowną zabawę zarówno z nimi, jak również z innymi markami może niezwykle szybko przynieść rewelacyjne efekty i znacznie zwiększyć rozpoznawalność marki. Późniejsze głosy ewentualnych niezadowolonych klientów są również tłumione przez dziesiątki, setki, a nawet tysiące, zadowolonych z podejścia marki do nich samych. To doskonale pokazuje jak zupełnie różne działania, całkowicie odmiennych marek mogą się przyczyniać do ich sukcesów w mediach społecznościowych.

Z kolei Pizza Dominium to marka z naszego „podwórka”, przy promocji której mam przyjemność pracować. W Polsce na szczęście coraz więcej marek zaczyna rozumieć jak istotną kwestią w kontaktach z konsumentami są media społecznościowe. Dzięki temu mamy również świetnie prowadzone konta Lotniska Chopina czy też T-Mobile. Należy jednak pamiętać, że sposobów na sukces jest wiele. W przypadku Pizza Dominium zaangażowanie się w kanał komunikacyjny na Twitterze miało na celu przede wszystkim zbliżyć markę do odbiorców, ludzi młodych, którzy wskazani zostali jako jedna z grup docelowych – konsumentów pizzy. Kanał prowadzony w ich stylu opiera się na częstej interakcji z odbiorcami, co z kolei przekłada się wprost na sprzedaż produktów marki. Co więcej, Pizza Dominium na Twitterze stawiana jest w jednym rzędzie z innymi popularnymi polskimi markami, właśnie dzięki świetnej komunikacji i konsekwentnie prowadzonej interakcji z odbiorcami.

Marką, która również cieszy się dużą popularnością i o której moim zdaniem warto wspomnieć, jest z pewnością platforma muzyczna VEVO (@Vevo)

Luźne rozmowy, żarty i coś co chyba najbardziej przyciąga użytkowników, a więc faktyczne rozmowy z gwiazdami i ich angażowanie. Sposób komunikacji marki jest bliski perfekcji. Nic więc dziwnego, że pod każdym wpisem zobaczyć możemy setki czy też tysiące polubień i dalszych udostępnień zamieszczonych na profilu tweetów. W tym miejscu warto przypomnieć kolejny raz o tym, że Twitter niezwykle zbliża ze sobą przeróżnych ludzi i bardzo łatwo jest tu zaangażować osoby pozornie niedostępne. Zaangażowanie gwiazd, a w tym przypadku muzyków, to doskonały sposób na popularność marki. Znane osoby mogą mieć bowiem ogromny wpływ na postrzeganie marki i przyciągnąć do niej tłumy ludzi.

Tego typu przykładów jest coraz więcej. Branża lotnicza, odzieżowa, obuwnicza, spożywcza, itp., itd. Odpowiedni sposób komunikacji i zaangażowanie w prowadzone działania mogą przyczynić się do sukcesu nie tylko dużych marek ale również tych mniejszych.

Odpowiadając na pytanie – jak zacząć i skłonić użytkowników do rozmów, przytoczę jeszcze dwa krótkie przykłady. Tym razem marek odzieżowych. Pierwsza z nich chciała nakłonić swoich followersów do rozmów. Mówimy mianowicie o iCLOTHING (twitter.com/iclothing). W tym przypadku wystarczyła dość prosta kampania przeprowadzona z użyciem dwóch hashtagów #iWant i #iWear. W przypadku hashtaga #iWant użytkownicy proszeni byli o zamieszczanie zdjęć gwiazd w ubraniach, które chcieliby mieć. W przypadku #iWear zamieszczane były natomiast zdjęcia użytkowniczek w strojach marki. Kampania cieszyła się ogromnym zainteresowaniem, a zaangażowanie fanów wzrosło o 25%.

Kolejna natomiast, to ciesząca się ogromnym zainteresowaniem Charlotte Russe (@CharlotteRusse). Wielu nowych obserwujących może tu liczyć na prywatną wiadomość z informacją o aktualnej promocji. Ponadto marka chętnie rozdaje nagrody i upominki. To jednak nie wszystko czym zjednała sobie wielu fanów. Wystarczy przejrzeć wpisy aby zauważyć, że profil służy również do obsługi klientów (w tym bardzo niezadowolonych).


Cóż, okazuje się, że mądra, przemyślana i konsekwentnie prowadzona komunikacja poprzez kanał taki jak Twitter, nie jest prosta. Marki niestety zbyt często traktują media społecznościowe jedynie jako tubę propagandową, nie mając ustalonej strategii, a nade wszystko celu w podejmowanych działaniach. Warto dodać, również na bazie moich własnych doświadczeń, że działania z wykorzystaniem Twittera, są przede wszystkim podporządkowane ogólnej strategii firmy, nie mogą zaś być oderwanym od rzeczywistości rynkowej narzędziem marketingowym.

Bartłomiej Juszczyk
bartlomiej@juszczyk.com
Tel. 602 451 736
POLUB NAS NA FACEBOOKU
Trwa ładowanie komentarzy...